Zapomenuté automobilky: NSU
Firma NSU byla založena Ch. Schmidtem a H. Stollem roku 1873, název NSU bylo zkráceně místo kde továrna vznikla a po celou svou existenci působila. První automobil byl vyroben už roku 1906, ale jejich výroba byla ukončena roku 1929. Hlavním produktem továrny byly totiž motocykly, které se vyráběly od roku 1900 až do konce druhé světové války. Původně se zde ale vyráběly pletací stroje a od roku 1886 jízdní kola.
Firma NSU se vrátila k výrobě automobilů teprve až v roce 1957, kdy představila maličký NSU typ 600, nazývaný Prinz. S tímto automobilem poháněným vzduchem chlazeným čtyřdobým motorem 598ccm s výkonem 23Ps udělalo NSU díru do světa a bylo dosaženo několika významných sportovních úspěchů. Jedním z nich byly například vítězství na Tour d´Europa v roce 1960, vítězství v Monze téhož roku a devět prvních míst v závodě Nürburgring.
Už roku 1958 automobilka představila svůj druhý, nový sportovní model, jemuž ušil kabát na míru známí italský návrhář Bertone. Vůz s obsahem motoru pouhých 598ccm dosahoval i tak maximální rychlosti až 130km/h.
Další nový model byl představen světu roku
Modely typu Prinz se rychle zvětšovaly a tak už roku 1963 spatřil světlo světa Prinz 1000 S s motorem o obsahu 996ccm, v roce 1965 pak model Prinz 1000 TT s obsahem 1085ccm, dále model 110 se stejným objemem a roku 1967 model 1000 TT S dostal nový motor s obsahem válců 1177ccm, čímž byla laťka výkonu posunuta na 65Ps a maximální rychlost se vyhoupla až na 155Km/h.
< NSU TT.
Veliký zájem ze strany zákazníků ovšem vyvolal model Spider Wankel, který byl uveden na trh v roce 1964. Byl to vůbec první sériový vůz na světě, jenž byl poháněný motorem wankel s rotačním pístem. Jeho autorem byl pan Felix Wankel, který motor připravoval dlouhých šest let. NSU ovšem neusnulo na vavřínech a v roce 1967 byl představen další automobil poháněný Wankelovým motorem s označením Ro 80, u zákazníků a fanoušků značky vyvolal vůz podobnou pozornost jako model Spider Wankel a byl v roce 1967 prohlášen autem roku.
Přestože neměla firma NSU ve výrobě automobilů dlouhou tradici, odvážně se pouštěla do neprobádaných vod a světu přinesla přinejmenším zajímavé vozy. Motory Wankel se bohužel v běžném používání příliš neosvědčili dík své malé životnosti a vysoké spotřebě. I přesto jej ale nějaký čas po NSU začala používat Mazda ve svých modelech RX, kde jsou k vidění dodnes.
NSU Spider wankel
Přes všechny přednosti a úspěchy značky se NSU uchýlila ke spolupráci s Audi a vytvořila tak v roce 1969 koncern Audi-NSU-Auto Union AC. Ani toto bohužel nestačilo a automobilky se kolektivně zapojily do koncernu VW.
NSU Ro 80 - auto roku 1967.
NSU Ro 80.
Mára, Just-Cars.