Já legenda - Renault 5
Já legenda - Renault 5 Turbo
Vraťme se na moment zpět časem. Zpět do dávné historie která nám dala něco báječného, něco tak dokonalého a zároveň tak jednoduchého a něco co bohužel mnozí neznají a nebo už dávno zapomněli.
A o kom že to mluvím? Ano, správně, o „Er pětce.“
Zprva byli v nabídce tři motory a to benzínový čtyřválec 782ccm, který byl určen pouze pro Francouzský trh, druhým byl benzínový čtyřválec 845ccm a třetím, nejsilnějším, byl taktéž benzínový čtyřválec obsahu 956ccm, který se udržel ve výrobě až do roku 1979 kdy byl nahrazen silnějším čtyřválcem 1108ccm. Člověk by se nejraději pozasmál nad výkonem a obsahem motorů. Ovšem uvědomíme-li si, že podvozek R5 vychází ze zapálencům dobře známé R4, výkonu bylo až až. Podvozek sice řidiče hýčkal na nerovnostech, ale za to k smrti děsil náklony v zatáčkách.
První generace se vyráběla až do roku 1984, kdy byla nahrazen novým modelem přezdívaným „superpětka.“ Vzhledem se sice velmi podobala, ovšem co se týče parametrů tam byli změny zásadnější. Superpětka nabrala jak na délce, tak na šířce a dokázala přitom i pár kil shodit. Jednou z nejdůležitějších inovací byla ale možnost zakoupit vůz v pětidvéřové variantě což zajisté přilákalo další zákazníky. A právě touto dobou se pomalu dostáváme do začátku éry „Hot Hatchů,“ když si Renault pro náročné zákazníky připravil verzi R5 GT Turbo jenž byla osazena benzínovým čtyřválcem o obsahu 1,4 s přeplňováním turbodmychadlem. Vůz měl lepší brzdy a podvozek a díky těmto vylepšením se dokázal svou maximální rychlostí přehoupnout až přes hranici 200km/h. Kdysy se ho na silnicích všichni báli, dnes už se jen neznalí smějí, ovšem to jen do té doby než se Garrett T2 nádherně rozsičí.
Bohužel dámy a pánové, tedy spíše pánové, tady historie R5 končí. Roku 1991 byl uveden nástupce R5 tedy Renault Clio. Erpětka se sice jen tak nevzdala a ještě další dva roky, především svou cenou, mámila zákazníky. Ale nevyhnutelné se stalo skutečným a výroba byla definitivně ukončena roku 1993.
Mára, Just-car.