American dream - Ford Mustang 1964
Je 17. dubna roku 1964 a právě se nacházíme na automobilovém veletrhu v New Yorku. Při procházení a obdivování krásy vozů té doby najednou zpozorníme - u stánku Fordu je obrovský houf lidí. Bez zaváhání vyrážíme kupředu, protlačujeme se davem až k vozu a pak se zarazíme. Po dosažení postu první řady máme konečně odpověď. Tedy ona to vlastně ani tak odpověď není. Ve skutečnosti vůbec netušíme, že právě zrakem hladíme křivky jednoho z nejprodávanějších vozů všech dob a zakladatele Pony Cars. Vždyť jen za čtyři měsíce odteď se jich prodá 100 000 kusů a v roce 1966 bude brázdit asfalt milion vozů s divokým koněm ve znaku.
Ostře řezané a dynamické tvary prozrazují rychlost tohoto stroje, dlouhá kapota naznačuje nemalý motor a uchvacující trojdílná zadní světla zakončují až umělecký dojem. Po snad stohodinovému zírání se vrátíme z říše snění do vnímání okolí a slyšíme z úst příslušníka automobilky základní cenu modelu…opět sníme. Ne, počkat, tohle není sen. Za 2368 dollarů se ve skutečnosti díváme do vlastní garáže.
Je 18. dubna roku 1964 a právě se probouzíme. To byl ale nádherný sen. Překrásné sportovní auto za nízkou cenu. Rukou pátráme po nočním stolku, hledajíc hodinky. V ruce ale najednou svíráme katalog. Promneme si oči a přečteme titulní stranu…New Ford Mustang.
Sprcha, snídaně a vyrážíme. O dvě hodiny později už vybíráme v prodejně Fordu z nabídky motorů, laků a výbav. Od základního stokoňového šestiválce přes silnější 85 kW variantu rovnou zaškrtáváme V8 o objemu 4,2 litru a 120 kW. S barvou je to dilema. Oceánová modrá, slunečná žlutá, lesně zelená… srdce nakonec volí červeň růže. Tak, to bychom měli. Ale jak dál, kupé nebo kabrio? Střecha nad hlavou pro sportovní styl nebo užívání si volnosti s nebem místo střechy? Jak těžké a zároveň krásné je řešit takové dilema. Láska k opájení se přírodou a větrem ve vlasech rozhodla pro kabriolet. Snový vůz je objednán.
Posuneme se v čase dopředu. Roku 1965 obohatila nabídku třetí karosářská verze Fastback se splývavou zádí. Výběr motorů doplnil osmiválec 4,7 litru, který slavný konstruktér motorů Caroll Shelby ladil na výkony 155, 162 a 199 kW. V této době kvalitní a moderní technologie, jenž s několika úpravami pohání model Mustang až do roku 1995.
Postupem času se rodina Pony cars rozšířila o konkurenty jako Chevrolet Camaro, Dodge Challenger, Plymouth Barracuda, Pontiac Firebird a AMC Javelin. Inspirovali se u Fordu ale Mustang je stále jen jeden.
- Délka: 4587mm
- Šířka: 1727mm
- Výška: 1295mm
- Rozvor náprav: 2743mm
- Rozchod kol vpředu: 1372mm
- Rozchod kol vzadu: 1422mm
- Pohotovostní hmotnost: 1250kg
- Převodovka manuální: 3 nebo 4 stupňová
- Převodovka automatická: 3 stupňová
- Poháněná náprava: zadní
- Přední náprava: Lichoběžníková s vinutými pružinami
- Zadní náprava: Tuhá s půleliptickými listovými pery
- Zrychlení 0-96 Km/h (s motorem V8): 9 sekund
- Nejvyšší rychlost (s motorem V8): 190 Km/h
- Celkový počet vyrobených kusů (1964-1967): 1 760 678
Reklama z roku 1964
Radek, Just-Cars