Ford Transit...Super Sport Van
Ford nám opět ukazuje svou bláznivou stránku. Máme před sebou dodávku s 3.2 litrovým motorem a závodními pruhy. Tahle šílenost je ale již pátým SuperVanem, takže se nejdříve podíváme na její předchůdce.
Roku 1971 se ve Fordu zřejmě hodně nudili, protože jinak se jejich činnost nedá pochopit. Vzali model GT40 (ano, ten závoďák) a na jeho platformě postavili první Transit SuperVan. Diesel pod kapotou ale nečekejte. Tady najdete americký V8 5.0l, jenž točí neamerických 8000 otáček. Fordův „užitkáč“ to díky jeho 400 koním rozpálil až na 240km/h.
Na Donington Truck Grand Prix v roce 1984 debutoval SuperVan 2 poháněný motorem Ford-Cosworth DFL o síle 500 koňských sil. Ano, tím slavným motorem z Formule 1. Jednoho krásně praštěného dne s ním Transit na okruhu Silverstone dosáhl až na 280km/h.
Třetí generace rychlé dodávky přišla s rokem 1995. Nová doba žádala nové výkony a ty také dostala. V8 3.5l od Cosworthu se roztočil až na 13500 otáček, při kterých propůjčil 890kg vážícímu kompozitovému šasi 650 koní. Motor pocházel, což je velmi překvapivé, z Formule 1.
V roce 2000 přišla čtvrtá evoluce…no popravdě přišlo spíše zklamání. Nový Transit zcivilněl a zkrotnul. K pohonu mu sloužil 2.4 litrový turbodiesel s posměšnými 165 koňmi a 410Nm. Zrychlení na stovku za 8 sekund sice nic moc, ale výbava je o něco zajímavější: skořepinové sedačky, karbonové díly, hasící systém a bezpečnostní klec.
A dnes přijel Super Sport Van, pátý v řadě. Nečejte divočinu prvních typů, máme zde opět dodávku do skutečného světa. Bohužel pouze povahou, protože se SSV nebude vyrábět. Snad si to pánové od Fordu rozmyslí, posuďte sami: vznětový řadový pětiválec o objemu 3.2 litrů vykouzlí 200 koní podpořených 470 Nm, které jsou skrze šestistupňovou manuální převodovku posílány na přední kola. Rozšířené blatníky uvolňují místo pro 235mm široké pneumatiky. Pár spoilerů pro zkrášlení a dvojitá koncovka výfuku. Copak by si někdo s tímhle nadupaným Transitem nezahrál na rozvozce?
Mazec
(Petr, 15. 4. 2011 14:03)